Wie is wie

Er lopen heel veel verschillende mensen rond tijdens de RSW, waarvan je er veel misschien niet kent. Al deze mensen hebben een bepaalde taak en hieronder leggen we kort uit wie voor jullie de belangrijkste mensen zijn. Geen idee bij wie je moet zijn en je ploegleider heeft ook geen flauw idee? Vraag het dan eens aan de kampstaf!

De kampstaf

De kampstaf heeft een vaste plek. Bij de kampstaf kun je terecht met al je vragen, zij zijn jouw eerste aanspreekpunt. Ook de EHBO-er kun je hier vinden. De kampstaf vertelt je bijvoorbeeld waar en hoe laat je op een volgend onderdeel moet zijn. Volg hun advies en aanwijzingen goed op. De kampstaf hoort niet bij de jury, wees dus niet bang ze om hulp te vragen. De tips en adviezen die zij geven zijn ‘gratis’. De kampstaf gebruikt tijdens de RSW een aantal fluitsignalen als ze jullie ergens willen verzamelen of iets duidelijk willen maken. Hieronder staan de fluitsignalen d

Kampstaf

ie tijdens de RSW gebruikt worden (punt is kort fluiten, streepje is lang fluiten):

Allemaal verzamelen bij de kampstaf:

Alle ploegleiders (PL’s)  verzamelen bij de kampstaf:—  —

•  —   —  •

PL’s subkamp 1 verzamelen bij de kampstaf:

—   •  •  •

PL’s subkamp 2 verzamelen bij de kampstaf:

•  •  •  —

Het gaat allemaal een stuk vlotter als iedereen goed let op deze signalen! Ben jij PL en heb je je handen vol? Stuur dan je assistent!

De leiding van de groep

Jouw eigen leiding gaat als medewerkers mee naar de RSW. Dat betekent dat ze overal ingezet kunnen worden: een spelletje leiden maar ook de wc's poetsen. Dat betekent voor jullie dat je niet direct bij jouw eigen leiding terecht kunt met problemen. Bovendien is de RSW natuurlijk een wedstrijd en is het niet de bedoeling dat de leiding jullie zomaar helpt. Daarom ga je bij problemen eerst naar de kampstaf. Als het nodig is zullen zij contact met jouw eigen leiding opnemen. Als je hulp nodig hebt van je eigen leiding, bijvoorbeeld omdat je materiaal mist of het kapot is, vraag dan even of de kampstaf jouw leiding belt.

Het is dus niet de bedoeling dat jouw eigen leiding zomaar komt helpen: het kan je zelfs punten kosten! Overleg daarom altijd éérst met de kampstaf!

De spelleiding

Dit zijn degene die de spellen leiden waar je punten kan verzamelen. Let dus goed op hun advies en aanwijzingen. Het zou jammer zijn als je een belangrijke spelregel mist en hierdoor punten laat lopen.

Juryleden (Rode hesjes)

De juryleden lopen het hele weekend rond, om te kijken waar je punten, of geen punten, kan verdienen. Aan het begin van het kamp leggen we uit, hoe je een jurylid kunt herkennen.

Coördinatieteam (Paarse hesjes)

Een groep van ongeveer tien vrijwilligers maken dit kamp mogelijk door alles aan te sturen. Je herkent deze mensen aan een paarse das met een grijze reflecterende rand.

De overige medewerkers

Dit zijn de mensen die achter de schermen alles regelen, zoals de kookstaf (Groene hesjes), de redactie van de kampkrant (Blauwe hesjes) en de verkeersregelaars. Ook hun aanwijzingen zijn belangrijk en we verwachten dat je ze direct opvolgt.